Marketing,  Marketingbureau

Techniek als basis voor SEO

Search Engine Optimization (SEO) bestaat uit drie onderdelen. Je kunt bouwen aan je vindbaarheid door te werken aan de techniek van je website, content op je website en door linkbuilding. Aan de basis van deze drie onderdelen staat techniek.

Waarom? Heel simpel. Een zoekmachine gedraagt zich als een bezoeker op jouw website. Loopt de zoekmachine tegen een kapotte link aan of iets anders wat niet naar behoren werkt, dan heeft dat invloed op de zoekmachine. Je website wordt lager in de ranking geplaatst, als jouw website niet naar behoren werkt. Maar hoe weet je of je website goed werkt? 

Techniek en gebruiksvriendelijkheid gaat hand in hand 

Mocht je denken dat de techniek van jouw website een ver van je bed show is, dan heb je het dus zeker mis. De gebruiksvriendelijkheid van jouw website gaat hand in hand met de techniek. Denk bijvoorbeeld eens responsiveness. Een website moet geschikt zijn voor desktop en nog belangrijker voor mobiel. Zoekmachine indexeren tegenwoordig ook mobiel. 

Maar ook de structuur van je website is ontzettend belangrijk. Aangezien de zoekmachine zich gedraagt als bezoeker. Hoopt de zoekmachine, net zoals de bezoeker, op goede interne links en een goede menustructuur. Je doet dit dus niet alleen voor je vindbaarheid, maar ook voor je bezoeker. 

Toegang geven 

Onder techniek valt ook de mate waarin jij een zoekmachine toegang geeft tot de website. Alle websites hebben pagina’s die belangrijk zijn en pagina’s die niet belangrijk zijn. Dankzij een robots.txt, sitemap en indextag kun je aangeven wat je wel of niet wilt laten indexeren. Zoekmachines verbruiken zo minder crawlbudget en kunnen zo jouw website beter plaatsen in de zoekresultaten. 

Verspil mijn tijd niet 

Jouw bezoeker verwacht een snelle website. Niemand wil meer wachten en dus de zoekmachine ook niet meer. Laad jouw website traag? Zet dan eens een tool zoals Google PageSpeed Insights in. Zo zie je waar je nog op kunt verbeteren op het gebied van snelheid. Hierdoor kan de zoekmachine jouw website sneller crawlen en doe je bezoeker een enorme plezier met een snelle website. 

Gestructureerd zijn 

Op het gebied van technische SEO kun je veel doen qua structuur. Van de structuur van je menu tot aan je URL structuur. Ook die moet logisch zijn, maar het kan nog gestructureerder, zoals met structured data. 

Dankzij structured data kan de zoekmachine jouw website makkelijker lezen. Biedt de helpende hand en je maakt jezelf gemakkelijk vindbaar. Zo voeg bijvoorbeeld gemakkelijk prijzen toe, maar ook locatie via structured data. 

De achterkant van je website waardevoller dan je denkt 

Dit zijn nog maar een voorbeelden van wat je kunt doen op het gebied van techniek. De achterkant van je website is waardevol voor SEO. Je draagt bij aan gebruiksvriendelijke website, maar je kunt het voor Google ook makkelijker maken. 


Door techniek slim in te zetten voor je vindbaarheid, merk je ook zeker stijgingen in het organisch verkeer. Want een slimme en goede website wordt altijd gewaardeerd. ‘Don’t judge a book by it’s cover’. 

Hoe doe je dit zonder veel geld uit te geven? Simpel neem elke pagina onder de loep en bekijk deze zoals een bezoeker dat zou doen. Klik op alles en kijk of alles werkt. Mocht je dit teveel tijd kosten? Dan zijn er altijd nog tools die je kunt gebruiken, maar houd er rekening mee dat je hier wel geld voor kwijt bent.

Reacties uitgeschakeld voor Techniek als basis voor SEO