Mustech

Ondernemen vanuit mijn visie

3 tips om het maximale uit Google Ads te halen

Ben jij van plan met Google Ads te gaan werken voor je business? Dan is het slim om je eerst uitgebreid te oriënteren op alle mogelijkheden. Het is namelijk handig om te weten hoe je het rendement van deze advertenties zoveel mogelijk kunt verhogen, zeker als je besluit om niet samen te gaan werken met een Google Ads specialist. Als jij iemand bent die zichzelf afvraagt ‘wat is google?’ is het niet verstandig om zelf de advertenties in te gaan stellen. Dit is namelijk heel wat ingewikkelder dan het lijkt, en enkel een specialist kan ervoor zorgen dat ze rendabel zijn. Weet je er wel reeds het een en ander van af? Dan zullen de volgende 3 tips je helpen om je advertenties te optimaliseren.

Stel je doelgroep zeer specifiek in

Deze eerste tip is misschien wel gelijk de meest belangrijke. Het instellen van de doelgroep moet namelijk heel secuur gebeuren, want je wilt geen irrelevante klikken op je advertentie genereren. Je betaalt immers voor elke klik, en wilt niet dat de advertentie wordt getoond aan iemand aan wiens wensen je (net) niet kunt voldoen. Wees daarom zeer specifiek in de locatie en het selecteren van de zoektermen, en maak eventueel gebruik van uitsluitingswoorden. Dit zijn woorden die in combinatie met de gekozen zoekterm gebruikt kunnen worden, maar die betrekking hebben op iets wat jij (nog) niet aanbiedt. Een bepaalde kleur of een merk bijvoorbeeld, of een bepaald model dat afwijkt van het model dat jij in de collectie hebt.

Optimaliseer je landingspagina’s

Bij het instellen van Google Ads vergeten veel mensen naar de pagina te kijken waar een bezoeker op landt na het klikken op de advertentie. Iemand zomaar naar de homepage van je bedrijfswebsite sturen is nooit een goed idee. Richt er liever een speciale pagina voor in, waar je teksten voor schrijft die meerdere malen de relevante zoektermen bevatten. Geef de bezoeker direct de juiste informatie (passend bij het zoekwoord) en zorg voor duidelijke call-to-action knoppen. Is het iemand niet direct duidelijk hoe jij diegene kan helpen aan hetgeen ze zoeken? Dan klikt deze bezoeker al binnen enkele seconden je website weg en heb je voor niets betaald voor deze klik.

Maak gebruik van advertentiegroepen binnen Google Ads

Ga je voor veel verschillende producten of diensten Google Ads instellen? Dan is het slim om gebruik te maken van advertentiegroepen. Deze zijn bedoeld om producten die in eenzelfde categorie vallen of die hetzelfde thema of doel hebben gezamenlijk te kunnen wijzigen of een gezamenlijke doelgroep in te stellen. Ook verwijzen alle advertenties binnen één advertentiegroep automatisch naar dezelfde landingspagina. Dit maakt de gehele campagne een stuk overzichtelijker, waardoor je alles gemakkelijker kunt monitoren. En juist dat monitoren is belangrijk voor succes, want Google Ads kunnen alleen succesvol worden door de constant bij te stellen op basis van de behaalde resultaten.